لازانیا بدون گوشت

لازانیا غذایی ایتالیایی است که تهیه آن با سبزیجات می تواند به عنوان یک غذای رژیمی و سالم مورد علاقه بسیاری از افراد باشد، بنابراین پیشنهاد می کنیم در این مطلب با طرز تهیه لازانیا که بدون استفاده از گوشت طبخ می شود، آشنا شده و آن را به آسانی در منزل تهیه کرده و برای یک وعده غذایی در کنار خانواده تان میل نمایید.

مواد مورد نیاز
قارچ : ۲۵۰ گرم
فلفل دلمه ای قرمز : ۱ عدد
هویچ نگینی خرد شده : ۱عدد
روغن زیتون : ۳۰ گرم
پیاز متوسط : ۱ عدد
کدو سبز نگینی خرد شده : ۱ عدد
بادمجان نگینی خرد شده : ۱ عدد
ورق لازانیا : ۱ بسته
نخود فرنگی : نصف پیمانه
ریحان و پونه خشک شده : ۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل: به میزان لازم

مواد لازم برای تهیه سس
پنیر پیتزا : ۳۰۰گرم
پنیر پارمزان : ۱۵۰ گرم
تخم مرغ : ۱ عدد
نمک و فلفل : به میزان لازم

طرز تهیه لازانیا بدون گوشت در منزل
هویج ها را داخل قابلمه ای که کمی آب درون آن ریخته اید، آپز کنید و سپس بادمجان و کدو سبز را در ماهیتابه ای تفت دهید و بعد پیاز ها را با کمی روغن زیتون تفت داده و فلفل دلمه ای ها را به آن اضافه نمایید و سپس قارچ ها را درون تابه حاوی پیاز و فلفل دلمه ای ریخته و  آنها را با هم تفت دهید.

در مرحله بعدی طرز تهیه لازانیا بدون گوشت، نخود فرنگی، فلفل و نمک را اضافه کرده و بعد ریحان و پونه خشک (به جای آن می توانید از سبزی تازه استفاده کنید) را به درون مخلوط می ریزیم. و به هم زدن مواد ادامه می دهیم تا وقتی که آماده شود، سپس تابه را از روی حرارت بردارید.

شما می توانید در هنگام آماده کردن مواد، ورقه های لازانیا را درون آب جوش که بر روی حرارت قرار دارد، انداخته و کمی روغن و نمک به آن اضافه نمایید، به مدت ۱۰ دقیقه صبر کرده و اجازه دهید که کمی نرم شوند، سپس ورقه های لازانیا را با آب سرد آب کشی نمایید. حال برای تهیه سس لازانیا اقدام می نماییم؛ برای تهیه سس لازانیا لازم نیست کار خاصی انجام دهید و فقط باید پنیر، تخم مرغ و نمک و فلفل را با هم ترکیب کنید، سپس کف ظرف پیرکس و یا فلزی که به وسیله کمی روغن و یا کره چرب کرده ایم، یک لایه از ورقه های لازانیا را می پوشانیم، بعد بر روی آن کمی سس ریخته و خوب پخش می کنیم، سپس مواد از قبل آماده شده را روی ورقه ها ریخته و دوباره سس می ریزیم و بعد لایه دیگری از ورقه های لازانیا را قرار داده و این عمل را مانند مرحله قبلی تا چند لایه (تا زمانی که مواد شما تمام شود) ادامه می دهیم.

در مرحله آخر طرز تهیه لازانیا بدون گوشت، روی ظرف را به وسیله یک ورقه آلومینیومی پوشانده و ظرف را به مدت ۱۵ دقیقه درون فر با دمای ۱۷۵ درجه سانتی گراد قرار دهید، بعد از پخته شدن و طلایی شدن لایه رویی لازانیا، آن را از فر خارج کرده و ۱۵ دقیقه زمان دهید تا خنک شده و از هم نپاشد، اکنون بعد از فراگیری دستور پخت لازانیا بدون گوشت می توانید آن را در منزل تهیه کرده و میل نمایید.1


لازانیا رولی با سس مارینارا


مواد لازم برای لازانیا رولی با سس مارینارا
لازانیا 8 ورق
سفیده تخم مرغ 1 عدد
پنیر ریکوتا 1 لیوان 
پنیر موزارلا رنده شده 3 لیوان
پنیر پارمزان رنده شده 1/4 لیوان
گوجه فرنگی 4 عدد 
ریحان خرد شده 1/4 لیوان
پیاز 1 عدد
سیر 2 حبه
روغن 4 قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی 4 قاشق غذاخوری

طرز تهیه 
ابتدا فر را با دمای 180 درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود ، ورقه های لازانیا را با توجه به دستور روی بسته بندی بجوشانید و آبکشی کنید.

داخل کاسه ای سفیده تخم مرغ ، پنیر ریکوتا ( یا هر پنیر نرم دیگری ) ، پنیر پارمزان ، 2 لیوان پنیر موزارلای رنده شده و مقداری فلفل بریزید و خوب مخلوط کنید. ورقه های لاازنیا را به نوبت روی سطح کار باز کنید و مقداری از مایه پنیر که آماده کرده اید روی آن بریزید و پخش کنید.
 
گوجه فرنگی ها را به صورت حلقه ای خرد کنید و روی هر ورقه لازانیا همانند شکل 3 حلقه گوجه فرنگی قرار دهید و روی ان مقداری ریحان خرد شده بپاشید سپس لازانیا را تا بزنید ( به صورتی تا بزنید که داخل هر تا 1 حلقه گوجه فرنگی قرار بگیرد ).

برای تهیه سس مارینارا ابتدا 4 قاشق روغن داخل ظرف بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید ، پیاز و سیر را ریز خرد کنید و در روغن تفت دهید تا نرم شوند. سپس رب گوجه فرنگی ، 1 لیوان اب ، نمک و فلفل را اضافه کنید و هم بزنید تا سس به جوش اید و غلیظ شود.
 
داخل ظرف پیرکس یا قالب را چرب کنید ، نصف سس را ته قالب بریزید و پخش کنید ، رول هایی که آماده کرده اید را با فاصله داخل ظرف قرار دهید ، نصف دیگر سس را روی لازانیاها بریزید و 1 لیوان باقی مانده پنیر پازمران را روی سس بپاشید.

ظرف را داخل فری که از قبل روشن کرده اید و گرم شده است به مدت 30 دقیقه قرار دهید ، پس از پخت لازانیا را در ظرف بکشید و با ریحان خرد شده تزیین و سرو کنید.
 
نکته ها : میتوانید از هر پنیر دیگری که دوست دارید استفاده کنید ، میتوانید داخل رول ها را با گوشت چرخ کرده ، فیله مرغ ، کالباس و … نیز پر کنید.2


لازانیاى تن ماهى


مواد لازم
خمیر لازانیا
تن ماهی: 50 گرم
سیر تازه: 10 گرم
زیتون: 15 گرم
ریحان خرد شده: 25 گرم
سس پامادورو: 40 گرم
پنیر پارمسان: 20 گرم
پنیر موتزارلا: 20 گرم
آویشن: به مقدار لازم

روش تهیه
خمیر لازانیا را پهن کرده سپس یک لایه سس پامادورو روی آن مالیده و با یک لایه پنیر موتزارلا آن را پر می‌کنیم و بعد تن ماهی از هم جدا شده را به همراه سیر و ریحان و زیتون روی آن قرار می‌دهیم و مقداری پنیر پارمسان می‌افزاییم. خمیر را رول کرده و با سیر و مقداری پنیر خمیر را تزیین می‌کنیم.3


پی نوشت:
1.www.arga-mag.com
2.www.irancook.ir
3.www.bartarinha.ir